What’s new @online educa 2012?

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren (Nog geen beoordeling)
@online educa 2012?">
Loading ... Loading ...

Het is de 18de editie van deze conferentie/beurs die zich oorspronkelijk richtte op ontwikkeling en implementatie van e-learning. Er is intussen heel wat veranderd op het gebied van leertechnologie en het doet deugd om vast te stellen dat het sinds drie jaar vooral ook gaat over leren, werkplekleren en het gebruik van SoMe en mobile devices in professionele context. Vooral de aparte ‘track’ in het programma “Business Educa” zwengelt de discussie over wat en hoe leren in bedrijven aan.

De organisatie is er dit jaar ook in geslaagd een aantal toonaangegevende “thought leaders”, case studies en bijdragen van business schools te strikken voor dit event. Het zal u niet verbazen dat Charles Jennings (inderdaad de 70:20:10-man zelf) de openingsessie van de business educa mocht voorzitten.

En de titel van hun opening conversation zette meteen de toon over hoe er wordt nagedacht over professional learning: ‘Thriving in uncertainty: the L&D business challenge’. Deze sessie werd aangekondigd als “a debate on how learning models have to adapt to drive business forward”. Gelukkig werd het geen sessie over het berekenen van ROI maar hadden de verschillende sprekers het over de pertinente vraag hoe we leren en leertrajecten moeten concipiëren (anders dan training) om maximaal bij te dragen tot de performantie van individu en organisatie. De presentatievorm die de sprekers zichzelf hadden opgelegd zorgde voor de nodige scherpte in het debat. Een “Ignite session” bestaat uit 20 slides van elk 15 seconden waarbij de ppt automatisch loopt en de spreker wordt gedwongen zich aan de tijd te houden. Boeiend voor de luisteraar, stress voor de spreker!

De teneur van de verschillende bijdragen is alleszins dat als L&D nog een bestaansrecht wil hebben, het dan dringend nodig is dat zij added value moeten creëren voor de business! Dat vergt een heel andere opstelling, een ander aanbod, een andere manier van samenwerken en actuele leer- en werkvormen die effectief bijdragen tot verandering in performantie. Bij DHL heeft men een case rond eerder traditionele e-learning maar wel voor een groep ‘blue collars’ die in het verleden nauwelijks vorming kregen. Laura Overton nam ons mee in haar onderzoek naar “What (we think) learners want”. Een korte maar ontluisterende bijdrage over het simpele feit dat L&D vaak niet weet wat er nodig is… Ook Jay Cross was weer van de partij en heeft een nieuwe missie met name het verbinden van leren, werk en geluk. Altijd een plezier!

Uiteindelijk gaat dit allemaal over hetzelfde: het paradigma over leren en ontwikkelen is aan het kantelen. Training is niet out maar zal er wellicht ‘anders’ uit gaan zien. Het verbinden van leren en werk én social learning is waar het over zal gaan. Ook Belgische ondernemingen en organisaties zijn zoekende op dit vlak. 70:20:10 levert misschien nog niet alle concrete antwoorden maar is een belangrijke stap voorwaarts qua ‘mindset-switch’.

Reageer

*